Affiliate marketing

V překladu do CZ jako partnerský marketing či jednodušeji provizní systém / program. V dnešní době se nejvíce spojuje s internetem, jako mocný marketingový nástroj firem, který umožňuje rozšiřovat / propojovat výrobky a služby firmy A doporučované a propagované firmou B za určitou formu provize = propagace prostřednictvím affiliate partnerů (EN affiliate = člen/ský, spolek, sloučení se). Ve výsledku je to další druh internetové reklamy.

Jak tento systém funguje?

V celém procesu affiliate marketingu jsou alespoň 3 nebo více subjektů:

M = affiliate majitel
(firma, která nabízí určité produkty / služby; např. nějaký zavedený e-shop a hledá provizní prodejce)

P = affiliate partner nebo partneři (můžeme označovat pak P1, P2 … PX)
(firma nabízející produkty firmy M; např. v regionu, prodej v zahraničí, velkoodběratel atd.)

Z = zákazník
(koupí výrobky / služby firmy M přes affiliate systém firmy P; např. koupím Adidass v CZ e-shopu, který získává data přímo od výrobce)

Schéma možného fungování affiliate procesu

Obr. 01: Schéma možného fungování affiliate procesu
Zákazník (Z) přejde přes www stránky affiliate partnera (P) na stránku affiliate majitele (M), nebo si přímo na www stránce (P) rezervuje produkty / služby. Následně se buď (M) nebo (P) spojí se zákazníkem (Z) – záleží jak hluboce je affiliate implementován. Po dokončení objednávky, doručení zákazníkovi (Z) a jeho zaplacení zůstává (P) určitá provize z prodeje (%, pevná částka, barter) – vyplácená buď zpětně, nebo okamžitě atd.

kontrola nákladů na reklamu, neplýtváme prostředky na bannerové reklamy, billboardy, snížení nákladů na PPC a SEO marketing atd.

přínos affiliate programů je měřitelný pro oba subjekty (Google analytics atd.)

částečné náklady na reklamu přenesené na affiliate partnera (P) = sami se pak snaží propagovat tak, aby zákazníci (Z) nakoupili přes jejich affiliate systém

dobrá podpora SEO = vybudování velmi kvalitní sítě zpětných odkazů

prospěšný efekt společného podnikání

systém umožňuje přivýdělek webmasterům a drobným podnikatelům

náklady na počáteční pořízení a realizaci systému a jeho částí

nutná údržba a servis pro affiliate partnera i majitele včetně shánění vhodných affiliate partnerů

Typy affiliate www systémů

  • Vlastní systémy www stránek a e-shopů napojené na affiliate programy
  • Vyhledávače, katalogy odkazů se svojí PPC formou affiliate nebo SEO pozicemi (Google, Seznam)
  • Porovnávače / srovnávače pro efektivnější nakupování (zbozi.cz, heureka.cz)
  • Klubové portály poskytující nákup v rámci klubu se slevou
  • Řízení vztahů se zákazníky (CRM) formou dotací atd.
  • Kupóny a provizní projekty fungující na formě propagace
  • Portály, které poskytují recenze výrobků (např. www.erotické-pomucky.cz)
  • osobní stránky s affiliate bannery
  • Webové blog služby napojené na feedy affiliate
  • E-mail affiliate a newsletter affiliate
  • Implementace affiliate do registračního procesu do jakékoliv www služby
  • Napojení na "high-demand" služby (sdílení nebo úložiště souborů), např. postály www.uschovna.cz nebo www.slunecnice.cz, které vám danou službu poskytnou až po shlédnutí, prezentace affiliate partnera
  • Stránky se zacílením na SEO potřebující velké množství odkazů, využívají affiliate programy
  • Bonusové systémy jako odměna (nákupem na určité www získáváte body a ty lze použít při nákupu affiliate produktů)
  • Video blogy / video recenze napojené na affiliate programy

Konkrétní příklady

1/ Jednoduchý affiliate: Booking.com – portál rezervací do světových hotelů nabízí registraci v jejich affiliate systému. Po registraci jako (P) obdržíte své identifikační číslo a přístup do sekce bannerů, které můžete libovolně umísťovat do svých stránek a odkazovat na booking.com. Součástí odkazu je vždy vaše identifikační číslo a v případě, že zákazník přišel přes váš odkaz a následně nakoupil a zaplatil na webu (M), tato transakce je zaznamenána a vám připsána provize.

Výhodou tohoto systému je absolutní jednoduchost integrace do www stránek a to buď formou bannerů / odkazů nebo částečnými výpisy produktů (napojené přes iframe)

Získáváte i v budoucnu: informace, že určitý člověk (jeho počítač) přistoupil na www prodejce přes váš banner se uchovává 30-45 dní a tedy i když přijde na stránku za týden a koupí, stále je vám provize připočtena

Nevýhodou je nemožnost ovlivnit vzhled / rozměry nebo obsah těchto sdělení ze strany affiliate klienta

2/ Složitější affiliate: E-shop s elektronikou vám opět po registraci do jejich systému zpřístupní buď možnost napojení jejich bannerů, ale také možnost udělat si kopii jejich systému a e-shopu včetně načítání jejich výrobků (možnost i ovlivnit jaké a za jaké ceny) = feed s výrobky, které se automaticky aktualizují vždy, když jejich vlastník provede aktualizaci ve svém systému. Tyto údaje si můžete umístit na své stránky a provozovat plnohodnotný e-shop a mít možnost ovlivnit parametry, které majitel affiliate programu povolil (cenu, vzhled e-shopu, načítání konkrétního zboží, ceny za dopravu atd.). Po nakoupení již opět záleží, jak je domluvena forma expedice (buď affiliate partner nakoupí zboží, zašle klientovi nebo se objednávka pošle přímo do mateřské firmy) a rovněž systém vyplácení provize.

výhodou jsou nižší pořizovací a měsíční poplatky za správu pro affiliate partnera a i majitele = možnost provozovat plnohodnotný e-shop a mít ho naplněný okamžitě výrobky včetně popisů a aktualizovaný automaticky

nevýhodou jsou jednoduše náklady na pořízení (implementace není zdarma)

Pokud máte zájem o účinnější propagaci Vaší prezentace na internetu a chcete rozšířit své služby o affiliate, kontaktujte nás na obchod@neofema.cz nebo použijte poptávkový formulář.