Firemní / osobní www nebo e-shop - část 1.

WWW stránky nebo e-shop, či portál jsou nedílnou součástí podnikatelské aktivity každého subjektu. Ze své praxe, ale vidím, jak hodně jsou zanedbávány nezbytné části celkového procesu výroby www a jak jsou opomíjeny náklady na provoz, cíleno vše zcela bez rozmyslu a svým majitelům kýžený výsledný efekt poté nikdy nepřinesou. V tomto článku si ukážeme, jak postavit a spravovat životaschopné www stránky nebo e-shop, které budou prodávat a nevyhodit obrovské finanční prostředky do kapes podvodných amatérů.

Pravidlo č.1: Cíl a zaměření vašeho podnikání / webu

Stanovte si, co váš www projekt má plnit:

  • přímo prodávat zboží nebo služby –> e-shop, www stránka s objednávkovým formulářem
  • informovat o firmě nebo výrobku (kontakty, historie, služby atd.) –> mikrostránka, www stránka
  • podporovat prodej (katalogy, soubory ke stažení, fotografie) –> www stránka, mikrostránka, portál
  • budovat značku –> www stránka s redakčním systémem, e-shop s individuálními funkcemi, portál / blog

Pamatujte, že je také třeba stanovit i jiné cíle např.: Www získává nové zákazníky a nebo udržuje staré? Snížuje náklady vs kamenný prodej? Co lidé od www stránky budou očekávat?

Pravidlo č.2: Dívejte se na www stránky / e-shop očima potencionálního klienta

Tady se plno subjektů dopouští drastických omylů, které mají katastrofální následky při výrobě, cílení na skupinu i prodej.

Typickým příkladem je požadavek klienta na grafiku e-shopu s hračkami pro 3-6ti leté: “Grafika, aby se líbila těmto dětem včetně ovládání e-shopu”. Zajisté si odpovíte sami, že je to nesmysl: Jednak je to cílení na skupinu, která se na internetu v takové míře neobjevuje / neumí a také nákup stejně tak i tak budou dělat dospělí. Správné cílení je tedy “na rodiče těchto dětí”, nikoliv na “3-6 let děti”.

  • rozdělte si cílové skupiny uživatelů www nebo e-shopu dle: věku, pohlaví, kupní síly, geografie či profesí
  • stanovte si procentuální zastoupení těchto skupin
  • vyberte 1-3 nejsilnější skupiny zaměřte se na ně

Tyto upřesněné výběry skupin vám ušetří náklady při výrobě. Do www stránky nebo e-shopu, pak použijete pouze ty funkce a nástroje, které dané skupiny preferují včetně vzhledu a zažitého ovládání a tím se dostáváme k dalšímu pravidlu:

Pravidlo č.3: Neexperimentujte, atypické chování je rizikové

Špatné umístění loga, nákupního košíku, skryté přihlašování, nevhodně zvolená grafika, atypické ovládání mimo standardní návyky uživatelů jsou opravu výsostnými vodami pro: nové výrobky, hi-tech novinky, luxusní zboží nebo pro zcela specifické skupiny uživatelů (děti, lidé s tablety / mobily, uživatel android market atd.) a pokud se na ně nezaměřujete, je třeba standardy chování na internetu dodržet.

Hlavní chyby, kterých se zadavatelů projektů dopouští jsou:

  • na stránce se musí něco hýbat, nejlépe vše a všude
  • ke všemu musí být grafické ikonky, tlačítka, grafické texty atd.
  • grafiku chtějí přizpůsobit přesně na svůj počítač nebo si ji tisknou a poměřují
  • www stránka / e-shop musí být zcela jiné než standard
  • texty nikdo nečte, tak je na www nedáme
  • chceme vše vidět na celé obrazovce (vlastně chceme tapety na plochu svého PC)
  • ignorování rad IT agentury nebo výrobce a prosazování se mimo standard
  • neustále šeškrtávání nákladů a žádosti o tu nejlevnější variantu, byť je atypická
  • obrovské množství funkcí, které jen zdržují a nic neřeší a to se dostáváme k dalšímu bodu:

Pravidlo č. 4:
Analýza a zpracované zadání www nebo e-shopu = i 50% úspora nákladů!

Plno lidí nerado kupuje “zajíce v pytli” a přesto se dopouští při realizaci www stránky nebo e-shopu ZÁKLADNÍ chyby a to, že chce vidět vzhled www nebo grafiku e-shopu, či okamžitě znát cenu výroby, bez předložení byť základního zadání. Analýza www je vaší investicí! IT firma, která vám hned pošle cenový návrh nebo nedej bože přímo i grafický návrh, je špatná firma a rychle utečte! Velmi podstatné je zvážit případné propojení s externími systémy např.: balíky Česká pošta nebo PPL, katastry nemovitostí, rejstříky, banky a jejich on-line platby, účetní a skladové systémy, youtube, facebook,
google maps atd.

Cena automobilu není také stejná, ale liší se podle vybavení, výkonu, pozáručního servisu = musíte specifikovat co chcete, výrobce / prodejce následně navrhnout řešení nebo funkce.

Jak tedy správně postupovat, abychom ušetřili? Otázka je jednoduchá: Musíte mít zadání a to lze udělat mnoha způsoby:

  • u jednoduchých www si analýzu / zadání uděláte sami, stačí si ve Wordu udělat strukturu www na odrážky = jaké rubriky a podrubriky má mít
  • u složitějších www bude potřebná schůzka s IT agenturou a upřesnění jednotlivých sekcí www a nebo výběr z navrhovaných řešení
  • u univerzálních systémů: např. redakční systém KOMPLETWEB nebo e-shopové řešení RYCHLYOBCHOD není analýza potřeba, protože je přesně vidět, jaké funkce řešení mají, stačí si je jen ZDARMA otestovat
  • u individuálních systémů doporučujeme, aby jste za pomocí IT agentury nejprve zpracovali analýzu = zadání. Toto má opodstatněné výhody:
    -- zadání / analýzu můžete následně poslat vybraným IT agenturám k nacenění
    -- IT agentury Vás nebudou bombardovat stejnými otázkami (ušetříte čas)
    -- cenové nabídky jsou porovnatelné (vycházejí z přesného zadání a vy nepotřebuje slovník cizích slov)
    -- analýza www nebo e-shopu zamezí, aby Vás podvedli kvůli “neznalosti”
    -- čas na výrobu je přesně stanovitelný a měřitelný
    -- ušetříte nemalé náklady finanční, časové a snížíte psychickou zátěž na Vás i o 50% a více

Konkrétní příklad chyby v zadání nebo analýze:
“Na www bude objednávkový formulář” … moje otázka je: Jaké údaje v něm mají být, co po odeslání formuláře se má stát? Bude nějaká ochrana proti spammu? Jaké položky jsou povinné vyplnit? Bude formulář interaktivní (např. některá pole se mění při zadávání)? Budou se data ukládat na www nebo se jen někam zasílat? Jaké informace obdrží e-mailem objednatel a jaké dodavatel? Budou se položky ve formuláři měnit a nebo si je budete chtít spravovat? Jak se bude počítat např. dopravné a od koho (např. Česká pošta atd.) …

Zde vidíte, že bez upřesnění těchto funkcí PŘED výrobou se Vám formulář může prodražit i o tisíce korun, projekt zpozdit a ještě se budete dohadovat s dodavatelem navzájem formou “Mysleli jsme, že ...”

V další části si povíme o následujících pravidlech:

  • Pravidlo č.5: Drátěný model a až pak grafika
  • Pravidlo č.6: Zpětná vazba je klíčová, testování je nutné!
  • Pravidlo č.7: Plnění daty je 50% úspěchu, nepodceňovat
  • Pravidlo č.8: Spuštěním www stránky, e-shopu vše začíná!