Firemní / osobní www nebo e-shop - část 2.

Pravidlo č.5: Drátěný model a až pak grafika

Grafický vzhled www stránky, e-shopu nebo portálu je věc, kterou chtějí klienti začínat vždy a většinou je to i jediná věc, o kterou se zajímají. Častokrát se setkávám s postupem, kdy s rámcovou nabídkou, posílají IT firmy klientům již návrh vzhledu www stránky. Grafika je tak jen jednostranně navržená, bez rozmyslu, bez Vašich požadavků, bez cílení na skupinu zákazníků atd. Výsledkem je kolikrát pak paskvil, který se líbí, ale 100x ho budete předělávat (za tučný příplatek), protože se objeví formulace “Mysleli jsme, že” a nebo se zjistí, že je vybraná grafika pro účel www stránky zcela nepoužitelná, byť se moc líbila.

Výhody drátěných modelů:

  • snížení nákladů na grafické i ostatní práce, velká časová úspora
  • usnadnění komunikace klient vs grafik vs analytik vs programátor
  • možnost vyzkoušení mnoho variant seskládání bez navýšení nákladů
  • názorná ukázka “přeplácanosti” nebo “nevyužitelnosti” ploch na obrazovce
  • prezentují slovní popis www nebo ukázku struktury e-shopu v analýze
  • odladí prvky, na které by se mohlo zapomenout nebo upřesní potřebný prostor
  • stanoví ergonomii = že www stránka se bude dobře ovládat a ne jen pěkně vypadat

Drátěný model – maketa, či chcete-li anglicky “wireframe” znázorňuje a definuje všechny prvky, plochy a funkce pro uživatele na www stránce, jejich přibližné umístění + prostor jaký budou zabírat a to s přihlédnutím k tomu, jak uživatel www stránky ji bude ovládat, jak je obecně zvyklý, přihlíží se k analýze www i požadavkům klienta nebo návrhům IT agentury atd. Drátěný model pomůže rychle (minuty) načrtnout možnosti nejen pro klienta, ale i pro grafika a nejen že snižuje riziko odmítnutí grafických návrhů, ale také pracnost úprav, které by se řešily až po vytvoření finální grafiky nebo její úpravy. pro drátěný model Vám postačí klidně blok a tužka a nebo MS Word, či jiné editory umožňující kreslit alespoň základní tvary (obdélníky, texty). Z vybraného modelu pak grafik připraví grafické návrhy.

Pravidlo č.6: Zpětná vazba je klíčová, testování je nutné!

Pečlivým testováním www stránky při výrobě, před nasazením do ostrého provozu, se dokážete vyhnout mnoha nečekaným překvapením, odladit typické i atypické chování návštěvníků www stránky, upravit nedostatky nebo přijít na chyby, které IT agentura může v klidu upravit (bez stresu oproti spuštění naostro). Většina klientů v praxi testování zcela ignoruje – nemá na to čas, nechce se jim zkoušet administrace atd. Snažte se testovat a připomínkovat vývoj projektu co nejčastěji, nečekejte na poslední fáze vývoje. Čím více % je z projektu hotovo, tím více úpravy nebo změny
Vás mohou stát (čas, nový náklad atd.).

Jak testovat:

  • vžijte se do chování obecné skupiny uživatelů, jak stránku budou ovládat
  • použijte extrémy = špatné vyplnění formulářů, netypické chování na www
  • vyzkoušejte si rutinu = vložte přes administraci ne 1 věc, ale třeba 30
  • zkontrolujte titulky, čitelnost textů, dostupnost navigace www atd.
  • testujte na skupince “neznalých”, nejlépe poznáte, jak se s www sžijí
  • stanovte si pár úkolů a zkuste je na www provést (najít kontakt, prohlédnout fotky, vložit novinku atd.)
  • nezapomeňte na různá pravidla validátorů: validní HTML, kód stránky, SEO i validní grafika

Čas a námaha investovaná do testování www stránky, e-shopu nebo portálu se Vám vrátí mnohonásobně v úspoře času, financí a starostí a správně odladěný web Vám dokáže vydělat i mnohem více, než neodladěný paskvil.

Pravidlo č.7: Plnění daty je 50% úspěchu, nepodceňovat!

Data, informace, statistiky – nejdůležitější digitální majetky firem, které mnoho z nás opomíjí a doslova odflakuje. Zkopírované texty z cizích www, neodborné překlady z/do cizích jazyků, opomíjené obrazové materiály, přílohy word / pdf místo klasického zobrazení na www stránce, textové informace o 1 větě v popisu produktu nebo služby … to vše jsou nešvary dnešní uspěchané doby a přitom právě tyto části rozhodují o tom, co www návštěvníkovi předá a zda vyhledávače internetu (Google, Seznam atd.) vyhodnotí tu naši graficky krásnou stránku jako zajímavou a do svého vyhledávání ji zařadí.

Jak na plnění daty a čeho se vyvarovat?

  • v počáteční fázi si odlaďte práci s www nebo administračním systémem
  • správná data na www, předají informace návštěvníkovi bez asistence “živého” prodavače
  • nezapomeňte, že nedokážete reagovat na otázky uživatele hned = je třeba podat více informací
  • nepoužívejte přílohy ke stažení atypických formátů, které vaše skupina uživatelů nezná
  • nekopírujte cizí texty, škodíte si ve vyhledávání (vyhledávač to pozná a může Vás penalizovat)
  • opět se vžijte do návštěvníka: co bude chtít vědět = aby Vám nemusel volat
  • nepoužívejte on-line translátory pro překlady … co si asi pomyslí o Vás návštěvník www?
  • 1 názorný obrázek vydá za 2 odstavce textu, na druhou stranu www bez textů nemají rády vyhledávače
  • pište srozumitelně, používejte odrážky a fakta
  • neplýtvejte barvami, tučněním, zachovejte přehlednost nadpisů
  • nikdy nic na www nepodtrhávejte, co nebude následně odkazem na jinou stránku = matení uživatelů

Pokud to vše máme shrnout do jedné věty, pak data a texty na www by měly být: srozumitelné, hodnotné, pravé a bez bulvárnosti, aktuální, unikátní a stručné – dodržením těchto postupů máte vyhráno nad konkurencí.

Pravidlo č.8: Spuštěním www stránky, e-shopu vše začíná!

Naše www stránka / e-shop je spuštěn a těšíme se na první návštěvníky. Většina zadavatelů se tak začne soustředit pouze na obchod a www stránku ponechá XY let ladem – bez údržby, správy, oprav. Jak častokráte se setkáváme se stránkami, kde jediná novinka je z roku 2008 “Spustili jsme nové www stránky”. Je zvláštní, že většina z nás svůj automobil pravidelně myje, nechá kontrolovat v servisu, platí si pojištění, vylepšuje nebo dokonce “tuní” a u www stránky se chováme zcela opačně a přitom je to také stroj, který potřebuje neustálou péči.

Co vše nás čeká po spuštění:

  • pravidelná údržba IT firmou odladí / připraví stránku na nové technologie
  • správou zajistíme zobrazitelnost www v nových systémech v době spuštění neznámých
  • budeme vylepšovat obsah www, zkvalitňovat a dodávat nové informace návštěvníkům
  • je třeba zajistit zobrazitelnost stránky ve vyhledávačích = budovat návštěvnost nebo přední pozice
  • upravujeme stránku pro nové cílové skupiny návštěvníků
  • věnujeme se propagaci (chceme, aby nás uživatelé našli – bannery, SEO, PPC atd.)
  • budujeme www jako značku: přidáváme nové funkce, reagujeme na nové technologie¨
  • komunikujeme se zákazníky, snažíme se o opakovanou návštěvnost
  • životnost www stránky je 3-5let, připravte se na to v předstihu!

Toto vše stojí čas, finance a energii, kterou si nezapomeňte připočítat k nákladům, které budete potřebovat pro zdárné fungování vašeho podnikání a bez nichž vaše www jen zapadne na smetišti zvaném internet. Nezapomeňte, že každý den se objeví na internetu miliony www stránek a ta vaše potřebuje trochu té péče, aby se blýskla!