Cookies od roku 2022

Poslanecká sněmovna v době covidu-19 schválila Novelu zákona o elektronických komunikacích, 18.10.2021 s účinností od 1.1.2022. Každý, kdo je v IT oblasti kovaný dobře ví, že 2 měsíce na aplikaci v době Vánoc je málo. Chápeme, že cílem Novely je sjednocení naší české legislativy s EU ohledně nakládání s daty uživatelů webů, ale času na kvalitní implementaci potřebujeme více. Cookies se opravdu hojně používají pro měření Google Analytics a všech statistik s tím spojených, či v e-shopech pro funkci nákupního košíku nebo Facebook kampaně. Novela se tedy týká v podstatě každého webu, který takové marketingové aktivity používá pro svou propagaci.

  • Od ledna přijdete o statistická data. Je to tak.
  • Pokud zvolíte špatný nástroj, tak až o 80 %.
  • Pokud bude implementace udělána dobře, tak o 30 %.
  • Bez souhlasu uživatelů nebude možné měřit či analyzovat pohyb na webu, používat cílené reklamy, retargeting a propojit web se sociálnímí sítěmi.
  • Klienti, kteří mají webhosting na serveru Neofema mohou využívat ZDARMA statistiky serverové AWstats, které k měření cookies nepoužívají a budou přesnější.

Co se tedy změnilo?

Do konce roku 2021, podle starého zákona, jsme mohli ukládat cookies u lidí, kteří k tomu nedali výslovný, dobrovolný souhlas. Většinou to byli ti, kteří ignorovali lištu na webu a neklikli na ni. Od 1.1.2022 platí nové pravidlo, kde každý uživatel webu musí/nemusí udělit prokazatelný souhlas s účelem a zpracováním souborů cookies.

V praxi to bude pro SEO / PPC a e-marketing specialisty znamenat chaos v datech, dojde logicky k velkému poklesu nasbíraných uživatelů, takže se změní všechny dosavadní statistiky, protože dojde se snížení např. počtu lidí v remarketingových i retargetingových seznamech a neúplnému měření dat. Uživatelé nebudou udělovat souhlas, lišta je bude zdržovat od obsahu webu apod.

Citace zákona § 89 Důvěrnost komunikací:

Každý, kdo hodlá používat nebo používá sítě elektronických komunikací k ukládání údajů nebo k získávání přístupu k údajům uloženým v koncových zařízeních účastníků nebo uživatelů, získá od těchto účastníků nebo uživatelů předem prokazatelný souhlas s rozsahem a účelem jejich zpracování. Tato povinnost neplatí pro technické ukládání nebo přístup výhradně pro potřeby přenosu zprávy prostřednictvím sítě elektronických komunikací nebo je-li to nezbytné pro potřeby poskytování služby informační společnosti, která je výslovně vyžádána účastníkem nebo uživatelem.

Celé znění najdete zde:
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2021-374

Cookies jsou krátké textové soubory, navštívený web je ukládá v prohlížeči. Umožňuje tak webu zaznamenat informace o každé návštěvě.

Druhy cookies na webu:

  • technické (nezbytné pro chod webu, zboží v košíku, přihlášení) souhlas se neuděluje
  • analytické a statistické (pro vyhodnocování chování na webu, GA) souhlas se uděluje
  • marketingové (remarketing, retargeting, FB, Youtube, mapy) souhlas se uděluje

Změny na webu?

Ano!

Na web je potřeba vložit speciálně upravenou cookies lištu, která umožní dobrovolnou volbu uživateli stránky (dle pravidel GDPR) a zablokuje některé skripty ukládající soubory cookies, které nebudou povoleny. Soubory, které budou na liště povoleny, můžeme používat a opačně ty, které povolení nedostanou, se používat nesmějí. Zároveň nesmíme zablokovat obsah či procházení webu, protože technické cookies souhlas nevyžadují a web musí být zcela funkční.

Aplikace musí nejen správně ukládat zvolená cookies, ale musí i spouštět kódy pro nástroje třetích stran, které vám zajišťují marketingové strategie, je tím myšleno např. Google Analytics, AdWords, Sklik, remarketing i FB.

Nemůžete se tedy spoléhat na FREE řešení, která se všude nabízejí, protože ta podle našich průzkumů neměří správně, ale musíte zvolit cestu správného fungování celého systému.

Dodržování této povinnosti na webech bude kontrolována ze strany ÚOOÚ a pokutována až do výše 5 000 000,-Kč.

1 krok/ Návštěvník přichází na web = zobrazí se mu cookies lišta. Ta ho informuje o používaných souborech cookies k daným účelům. A vyžádá si jeho souhlas.

2 krok / Návštěvník buď přijme všechny soubory cookies přes tlačítko k tomu určené, nebo si sám nastaví, které skupiny přijímá a které ne.

3 krok / Lišta zmizí a dochází k uložení daného nastavení podle uděleného souhlasu, spouští se skripty, které uloží soubory cookies.

4 krok / Souhlas není udělen vůbec, i na tuto variantu musíte být připraveni. Pokud uživatel nedá souhlas, soubory cookies není možné ukládat/používat. Nezměříte aktivitu na webu, data o návštěvnosti z reklam FB. Neuloží se informace pro remarketing.

Co se bude muset udělat?

  • Zjistit všechny používané cookies na webu
  • Udělat kategorizaci cookies podle druhu
  • Implementovat aplikaci k získání souhlasu a blokování zamítnutých souborů
  • Aplikace sama skenuje používané cookies
  • Připravit nové texty ke cookies, které sbíráte a proč
  • Máte-li jazykové mutace je implementace náročnější

Jak je to nákladné?

  • Náklady se budou částečně nebo úplně hradit ze servisních poplatků, podle jejich výše.
  • Klienti, kteří mají malé weby cena od 2.500,- Kč
  • Klienti, kteří mají eshopy cena od 5.000,- Kč
  • Každý měsíc je nutné platit údržbu a servis aplikace ve výši od 150,-/měs.

Závěrem je nutno poznamenat, že lišty uživatelé považují za otravnou záležitost. Weby, které navštěvujete často, povolíte, protože chcete lépe nákupovat a je vám jedno, že jste ve statistikách návštěvnosti. Světlo na konci tunelu by mohlo přijít s novou směrnicí ePrivacy. Nastavení souborů cookies by se dělo přímo v internetovém prohlížeči a lišty by úplně zmizely. Třeba se někdy dočkáme.