E-marketing není jen SEO - 1. část
Gamifikace
“Kdo si hraje, neuteče” a nebo boj o pozornost zahlceného spotřebitele! Nákup virtuálních věcí, vylepšování postaviček ve hrách, odemykání dalších úrovní / článků za předem definované akce, body za dosažené výsledky a nebo tzv. achievement body (hodně známé např. z XBox konzole). Proč je neproměnit za reálno? Donuťte uživatele k nějaké opakované akci (např. hodnocení jídel nebo návštěvy památek, opakované nákupy) a za ni mu po určité době poskytněte slevu zabalenou v poutavé formě.
FourSquare – hodnocení a komentáře pro jakákoliv místa (obchody, občerstvení, turistické památky). Umožňuje vyhledat uživatelům např. nejlépe hodnocené kavárny v jeho okolí nebo všechny turistické zajímavosti, které pak můžete nafotit, sdílet Vaše pocity s ostatními atd. a za tyto akce a opakování udělovat hodnosti a vůdcovské ocenění (no uznejte být Major např. Letiště Praha je pěkný titul) – prakticky se tu využívají 2 nutkavé principy lidského bytí: sběratelská vášeň a rivalitu (chceme mít lepší hodnocení než ostatní).
Obecně můžeme říci, že princip Gamifikace tkví v tom, abychom v uživatelích vypěstovali závislost a tím zabezpečili jejich opakované potřeby využívat naše služby / produkty k uspokojení 2 základních potřeb (rivalita, sběratelství).
Kde nám gamifikace bude cílit a působit nejvíce? Pracoviště, motivace zaměstnanců, obor vzdělávání (školství, mladší generace), skupiny zaměřené na slevy a marketing = všude, kde můžeme využít soutěžení a slevy. U nás nejvíce tento trend jde ve spojení s proklínanými slevomaty – pozor na ně (uvědomme si, že slevou 50-70% oslovujeme zcela jinou cílovou skupinu, která ve výsledku by nikdy naší službu bez slevy nevyužila a ještě nám může odradit naši stálou klientelu: např. chování v luxusní restauraci atd.).
Bodové systémy e-shopů: Implementujte do svého e-shopu sbírání bodů za různé činnosti (psaní recenzí, nákupy atd.). tyto body jednak motivují ke sběratelství, ale i umožní aplikovat slevy až po určitých nákupech – např. za každých XY bodů něco zdarma nebo doprava zdarma či sleva 100Kč na další nákup. Zajímá Vás tato problematika hraní – napište nám, určitě spolu najdeme možnosti, jak Vaše zákazníky více motivovat …
Vylepšená realita (Enhanced reality)
S nástupem mobilního internetu, GPS lokalizace, chytrých telefonů, ultrabooků, navigací se nám rozšiřuje poznávání reálného světa. Spotřebitel se s tímto jevem setkává již častěji a představme si to, jako rozšíření informací o určitém reálném místě (např. kavárny) od dodatečné informace prostřednictvím digitálních dat: např. informace od uživatelů, jak tam vaří, fotografie jídel, hodnocení, aktuální nabídka, podobné podniky v okolí atd. – zalistování v takovýchto systémech pro nás může být výhodným krokem oproti konkurenci. V případě, že by jste měli zájem o tyto služby, napište nám … navíc se zde objevuje pojem “uživateli tvořený obsah” = nemusíte nic dělat a informace o Vás se plní a slouží ostatním, což zvyšuje povědomí o Vaší firmě a návštěvnost digitálních kanálů (www, facebook) nebo reálných (provozovna atd.)
Umocněnou fází vylepšené reality je tzv. Augumented reality, kdy se pohybujeme na hranici slévání sci-fi s realitou. Namíříme telefon na autobusovou zastávku a hned víte v kolik Vám to jede nebo na obchodní centrum a hned víte, jaké slevy v obchodech mají … články o tom se již dají najít např. Google glasses a nebo reálně např. pro telefony s Androidem a IPhone OS vyhledávač LAYAR, který dokáže zobrazovat nad reálným pohledem vrstvy z databází (např. wikipedie, zlaté stránky)
Google Glasses - Project Glass: One day…
Layar a Zlaté stránky
V praxi si tak zvolíte rozsah vyhledání v okolí, Váš mobil si zjistí vaši polohu přes GPS a zobrazí Vám seznam objektů v okolí = klidně si tak vyhledáte všechny veterináře v okolí 3km atd. Toto vše umí i jiné aplikace, ale toto se odehrává přes hledí Vaší kamery v mobilu a zobrazuje přímo na daných objektech.
Geolokační marketing
V článku o mobilních verzích www stránek / e-shopu jsme si pověděli o zvyšujícím se trendu využívání chytrých telefonu s GPS čipem. prudký nárůst prodeje těchto telefonů (prakticky jiné se stejně nenabízejí) začínáme svou realitu propojovat s digitálním světem i na cestách. Rozhodujeme se kam jít (telefon nám vybere místa kolem nás), nakupujeme přes mobil atd.
V bodě gamifikace právě hovoříme o např. využití Foursquare aplikace, ale existuje i plno dalších možností, jak využít pro nás (pro firmy a prodej):
- “čekujte”, neboli “check-in” poskytované např. Foursquare, Facebook, Google sítěmi (zaneste se do těchto systémů, udržujte je a budujte komunitu
kolem nich) - tripadvisor.com aplikace spěciální portál pro restaurace / hotely / zajímavá místa v turistickém ruchu (opět přes mobilní aplikaci je dobré v ní být a budovat své hodnocení, fotografie, reakce atd.)
- badoo nebo leyter seznamky a podobné další seznamkové služby, ve kterých se v profilech dá zobrazit zájmy a v nich odkazy na Vás (opět ve spojení s lokalizací se objevují lidé v okolí včetně profilů atd.)
- GetGlue, kde uživatelé sdílejí s ostatními co sledují, poslouchají v TV, rádiu atd. a v reálu okomentovávat
- můžete využít i pro různé hledání (GPS souřadnice s údajným pokladem = vede do vaší provozovny atd.)
- RunKeeper a jiné teambuilding aplikace pro sdílení aktivit, coaching pro výkony, práce a zdravá rivalita ve skupinách (byť na úplně jiném konci zeměkoule) a možnost zobrazení reklam atd.
- Localmind.com aplikace pro sdílení požitků z konkrétního místa (např. jak je plno ve stanici metra XY, zaparkuji u stadiónu atd.)
Mobilní zařízení a propagace (marketing)
Chytré telefony (smartfones) začínají převažovat v prodejnosti nad ostatními. tablety se derou na světlo rovněž obrovskou rychlostí. naše www stránky a e-shopy by měly urychleně na tento trend zareagovat. Mobilní marketing bude vůdčím směrem v několika dalších letech. Geolokace, rozšíření reality o digitální informace, sociální skupiny, internet v mobilu atd. – vše se začíná využívat – jednoduše éra mobilního věku začíná i u nás.
Využití mobilního internetu:
- život v sociálních sítích (facebook, icq, squaremeal, twitter atd.)
- e-mail korespondence
- čtení médií, textů, vzdělávání se
- vyhledávání, cílení vlastní zábavy (specifikem jsou pak např. jízdní řády)
E-shopy, www stránky bychom na příchod této doby měli připravit (viz. náš článek o mobilním webu). Vyšším krokem integrace mobilu a www je např. vývoj aplikací, nicméně podle mého názoru jsou mobilní verze www stránky zcela postačující a mnohem lépe aktualizovatelné a přístupné pro všechny.
Mobilní marketing nám pak umožňuje např. sebrat konkurenci v okolí zákazníky, kdy jim prostřednictvím mobilních služeb přes jejich telefony nabídneme 30% slevu na polední menu jako akci atd. Pokud nabídneme něco za něco = např. akci 1+1 nebo slevu je to vhodný nástroj pro aplikaci do mobilních zařízení s okamžitým záběrem na cílenou cílovou skupinu – oslovení přes sociální sít, sms marketing, mms marketing, geolokační služby, mobilní platby atd.
Pokud máte zájem o služby naší společnosti, kontaktujte nás na obchod@neofema.cz nebo použijte poptávkový formulář.