E-marketing není jen SEO - 2. část
Budování značky na www (e-branding)
Vlastnit značku, která prodává sama od sebe – sen mnoha, štěstí pro pár vyvolených? Nikoliv, nicméně musíme si uvědomit, že magické slůvko “budujeme značku” v sobě nese povětšinou běh na dlouhou trať a kontinuální náklady na “vypalování” značky, vylepšování sortimentu a služeb, přebíjení konkurence na všech možných kanálech (nejen internetovém).
Virální marketing v současné době se prosazuje při budování značky – sociální sítě šíří mezi masy nová videa, obrázky, citace atd.
Virální marketing nám zahrnuje takové praktiky, jako např.:
- budování obsahu uživatelem (např. soutěž o odměnu, kdy je třeba se vyfotit s pivem XY a umístit na sociální síti dané značky atd.).
- mikrostránky (o kterých psal můj kolega ve svém článku), které propagují konkrétní produkt nebo značku a to buď nějakou soutěží, zajímavými informacemi nebo budují návštěvnost na mateřkou stránku pomocí SEO či klikacích kampaní (PPC kampaně Google AdWords / Sklik / AdFacebook atd.)
- Firemní blog informující odborněji o problematice, dění a podávající čerstvé novinky jinou formou
- Odborný portál, který formou recenzí propaguje Vaše výrobky / služby s puncem odbornosti
- vylepšování www stránky / e-shopu na základě chování uživatelů (zjistitelné ze statistik Google Analytics a E-commerce) (nové sekce, nové funkce, vylepšené funkce z minulosti, dynamicky upravený web dle chování lidí atd.)
- PR marketing (články v čtených médiích, v médiích zvolené cílové skupiny)
Zapomeňte na tipy PR agentur (vesměs laciná standardní klišé) typu: musíte změnit logo a musíte změnit firemní identitu. Já radím – buďte v tomto opatrní, tyto investice jsou vysoce rizikové a nejsem přesvědčen, že moderní logo Vám zajistí zástupy zákazníků na vaší www stránce. Může to být jeden z kroků budování značky, ale efektivně vynaložená investice vypadá jinak. Znám plno firem s logem tak šíleným, že bych brečel a fungují s ním roky a naopak, vím o mnoha firmách s cool modernizací loga a firemní identity za statisíce a nulovým výsledkem.
Základní pravidlo budování značky:
Pokud chcete budovat značku, jasně si řekněte, jakou cílovou skupinu chcete oslovit! Pokud najdete “neobsazenou cílenou skupinu s dostatečnou kupní sílou – gratuluji – našli jste svůj “zlatý důl”.
Dynamický web, dynamický přístup k návštěvníkovi www
Asi to většina zná – stagnující firemní www stránky, kde poslední novinka je z roku 2008 “Spustili jsme nové www stránky” a dál … dál nic. Kolikrát budete motivováni na takovou www stránku ještě zajít? Naopak www stránka pravidelně aktualizovaná, s poutavými informacemi (texty, obrázky, přílohy, novinky atd.) začne vyvolávat návštěvnost a zájem – jenže co pak? Pak se začneme zajímat o to, že každý návštěvník je jiný: jeden má rád hi-tech věci, jiný spíše technické informace, další reaguje na slevy atd. = každý z nás má jiná očekávání od www stránky = hledáme něco jiného, co nás uspokojí … a co kdybychom takovýmto skupinám vždy nabídli právě to, po čem touží = dynamicky upravovali naši nabídku www … tohle již např. dělá Google, který podle toho, jak v něm hledáte upravuje výsledky vašich dalších hledání.
Jak tedy toto využít pro náš web / e-shop?
- nejprve potřebujeme nějaké statistiky, které nám chování uživatelů zmapují (např. Google Analytics / Google E-commerce)
- následně můžeme spojit naše data, která máme z prodejů, z objednávek se statistikami z návštěvnosti www
- je dobré vědět:
- jaké nejnavštěvovanější stránky jsou za poslední měsíc
- naopak objevují se tyto nejnavštěvovanější sekce www nejvíce také v objednávkách nebo ne
- co lidí nejvíce nakupují
- co nakupují např. velká města a co vesnice (demografické údaje)
- jak ovlivňují naše nákupy přístupy z jiných stránek (z facebooku, reklamy na Google atd.)
- odkud lidé přistupují (mobil, PC) a v kterou dobu - následně si tyto skupiny spojíme a vybereme např. 3 s nejvyšší průměrnou objednávkou nebo 3 s největším počtem objednávek a na dané skupiny připravíme akce / balíčky, články na www a ty uživatelům příště nabídneme = např. skupině “žena 25let, venkov, nejvíce zobrazované barvy růžová a sekce dětské. Můžeme znovu ukázat na stránce věci, které si prohlížela při posledním přístupu, připravíme poučné články jako rádce při výběru mezi kvalitou a cenou, navigaci www upravíme s nejnavštěvovanějšími sekcemi v popředí, nabídneme podobné produkty v košíku )tím se snažíme zvednou průměrnou objednávku). Pro skupinu využívající k přístupu a nákupu mobilní telefon připravíme mobilní e-shop nebo www, a tím jim urychlíme obsluhu a zvýšíme šanci na nákup atd.
Digitální platby a mikroplatby / mikrotransakce
Platby on-line kartami, mobilem se v našich končinách stále spíše řadí do skupin “hi-tech vymoženosti” a nebo “riziko” a lidé ji nevyužívají tak hojně, jako jsme tomu zvyklí v zahraničí. Boom u nás se stále očekává – což pro marketing je to nejpříhodnější období na podchycení a využití záběru potenciálu pro nás. Předpokládá se vyšší nástup s přímým zabudováním technologie bezkontaktních plateb do mobilů a nebo platebních karet.
Pokud se nám podaří překonat nedůvěru uživatelů (informace o zabezpečení, výhody, bonusy za platby, urychlení expedice atd.) můžeme využít tuto službu pro cílení na vyšší / častější nákupy od klientů nežli běžnými postupy – on-line platby jsou předurčené pro “chtíč syndrom” = chci to teď, koupím to hned. Rovněž placení pomocí mikroplateb od uživatelů ve větší míře jde právě ruku v ruce s on-line transakcemi. Mikroplatby jsou poplatky v řádech korun / desetikorun za relativně krátká období (týden / měsíc), které uživatelé platí za využívání služeb nebo za poskytování vyššího servisu, výhod, slev atd. Traduje se, že pár korun lidem nevadí a klidně si je nechávají strhávat i za něco, co už dávno nepotřebují.
Základní možné implementace on-line plateb do e-shopů:
1/ Pay MUZO (GP webpay) využíváné eBanka, Komerční banka, Československá obchodní banka
2/ Česká Spořitelna s vlastní 3-D secure bránou
3/ Systémy třetích stran: PayU, PayPal, PaySec, osCommerce, Cetelem, Supercash atd.
Výhody platby on-line kartou:
Rychlost: zúčtování proběhne takřka okamžitě a nemusíte čekat několik dní na bankovní převod.
Jednoduchost: zadáváte maximálně tři údaje.
Bezpečnost: platba je provedena na zabezpečené stránce zpracovatelské banky a při akceptaci plateb je využívána nejmodernější technologie zabezpeční. Obchod nemá nemá žádný přístup k údajům o platební kartě uživatele, je pouze informován zda platba proběhla. Veškerá komunikace probíhá zašifrovaně pomocí protokolu HTTPS (vysoké zabezpečení šifrováním).
Pohodlnost: zboží si vyberete, objednáte a rovnou i zaplatíte v pohodlí domova nebo kanceláře.
Pokud máte zájem o služby naší společnosti, kontaktujte nás na obchod@neofema.cz nebo použijte poptávkový formulář.